راه رسیدن به استاد عرفان چیست؟

 

انسان براي وصول به مقصود ياد شده، لازم است دو امر را مورد توجّه خویش قرار دهد:

اوّلاً: باید بر خلاف آنچه می‌ داند عمل نکند و به این گونه عملاً ثابت کند که با ملکوت رو راست و صادق است.

به همین جهت، حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: استاد، علم است و معلم، واسطه است؛ عمل به معلومات بنمایید و معلومات را زیر پا نگذارید، کافی است.

«و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» و حتماً آنان را که در راه ما تلاش و مجاهدت کنند، به راه های خود هدایت می کنیم.»

و اگر دیدید نشد، بدانید نکرده اید.

 

ثانیاً: در نيمه ‌های شب با تضرّع و زاري از هادي مطلق مدد جويد و با صداقت و جديّت تمام از او بخواهد دستش را در دست یک مربّی لایق و استادی کامل بگذارد.

بي شك اگر انسان طالب کمال، پايبندي خود را به دستورات فوق نشان دهد و عملاً ثابت كند در معامله با ملكوت رو راست و صادق است، همانگونه که خداوند متعالی وعده داده: «والذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا / همانا ما کسانی را که در راه ما جدّیت و تلاش می‌کنند، به راه ‌هایی که به ما منتهی می ‌شود هدایت می ‌کنیم» (عنکبوت/۶۹) برای او مقدمات كار فراهم آمده و اسباب رشد و تعالي، يكي پس از ديگري، برایش محقّق خواهد شد.

 

علامه حسن زاده می فرمودند: «همانگونه كه یک مرغ، دانه‌ هاي گندم را با حرص و ولع تمام از لابلاي خاك‌ ها و ريگ‌ هاي فراوان، يكي يكي بر مي ‌چيند و در خود هضم مي‌ كند، شيخ كامل مكمّل نيز انسان ‌هاي مستعدّ و لايق کمال را از لابلاي انبوه افراد گزينش می‌ کند و آنها را تحت اشراف و تربيت خویش قرار داده و هر يك را به كمال خاصّ خود مي ‌رساند».

و باید دانست اگر تاكنون چنين نشده، سرّش آن است كه هنوز مقدّمات مزبور فراهم نگشته و شرايط لازم تحقّق نيافته است.

 

به قول مولوی:

آب كم جو تشنگي آور بدست
تا بجوشد آبت از بالا و پست

و به قول حافظ:

طبيب عشق مسيحا دمست و مشفق ليك
چو درد در تو نبيند كه را دوا بكند

لذا تکرار می ‌شود: اگر شخصِ طالب، به آن چه می ‌داند عمل کند و در کنار این اجتهاد عملی، نیمه ‌های شب سر به سجده گذاشته و صادقانه از خدای تبارک و تعالی بخواهد تا با رسیدن به یک استاد راه رفته و لایق، راه را برای وی باز کند، مطمئناً رحمت واسعۀ الهی او را تنها نخواهد گذاشت. چون از آن طرف هیچ منع و بخلی نیست، و از این طرف هم که نیاز صادقانه محقّق شده است، پس نباید نگران چیزی بود و از این بابت نا امیدی به دل راه داد.

و اگر دیده می ‌شود که از استاد خبری نیست، معلوم می ‌شود که ما هنوز خودمان را با این نظام عدل محور و مستحق پرور تنظیم نکرده‌ و مناسب این نظام نیستیم و شرایط لازم را در خود فراهم نیاورده ‌ایم.

ضمنا مناسب است در اینجا به دو كتابی كه براي انسان ‌هاي مستعدّ و اهل کار و عمل، حاوي دستورالعمل‌ هاي خوب و مطمئنی ‌اند اشاره کنیم. یکی کتاب «مفتاح الفلاح» تأليف مرحوم شيخ بهايي و دیگری کتاب «المراقبات» تأليف مرحوم حاج ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي است.

 

 

 

منبع: کتاب عرفان علامه طباطبایی در بیان آیت الله حسن رمضانی – با تغییرات