استاد حسن رمضانی: پرهیز آیت الله جوادی آملی از مجادله ، زندگی آیت الله جوادی آملی دور از هرگونه دنیا زدگی است، اجازه نمی دهند شخصیت‌شان توسط هیچ گرایشی مصادره شود

شفقنا- سلوک مراجع عظام تقلید مجموعه گفت وگوهایی است که شفقنا برای معرفی این ارکان معظم تشیع به انجام می رساند.

استاد حسن رمضانی از جمله اساتید حوزه و دانشگاه است که از حدود سال ۷۵ با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ارتباط داشتند و با اینکه شاگرد درسی ایشان نبودند ولی از محضر استاد در خصوص مسایل مختلف حوزوی بسیار استفاده کردند.

این استاد حوزه در تشریح بخشی از ویژگی های سیاسی و شخصیتی حضرت آیت الله جوادی آملی، گفت: از نظر آیت الله جوادی آملی طلاب حوزه تا زمانی که نهال هستند و باید علم اندوزی کنند و خودشان را بسازند، اشتغالشان در دیگر مراکز خیانت به حوزه است.

استاد حسن رمضانی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا درباره حساسیت آیت الله جوادی آملی نسبت به بیت خویش اظهار کرد: هر انسان عاقل حکیم، اعتقاد دارد و باید داشته باشد به اینکه آنچه به او منسوب است را از هر حاشیه‌ی غیر مناسب و آسیبی که محتمل است، مصون و محفوظ بدارد. بیت انسان مثل خود انسان است و موسسه ای که تحت اشراف شخص است همانند خود شخص است چراکه ادامه وجود آن شخص می‌باشد. آیت الله جوادی آملی هم اینگونه هستند. من حتی در یک صحبت خصوصی که با ایشان داشتم نسبت به این مساله تاکید داشتند که سعی دارند بیت‌شان را از هر آسیبی مصون بدارند.

آیت الله جوادی آملی سعی دارند بیت خود را از هر آسیبی محفوظ بدارند

او در خصوص نظر آیت الله جوادی آملی در ایجاد گرایش‌های خاص در بیت ایشان گفت: آیت الله جوادی آملی در رابطه با گرایش بیت‌شان نسبت به جناح‌های مختلف فرمودند که سعی ما بر این است که ما، شخصیت ما و مجموعه ای که منسوب به ماست توسط هیچ گرایشی مصادره نشود. اما عده ای دنبال بهانه می‌گردند برچسبی به ایشان وارد کنند و یا گرایشی در بیت ایشان ایجاد کنند.

آیت الله جوادی آملی اجازه نمی دهند شخصیت‌شان توسط هیچ گرایشی مصادره شود

رمضانی با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی اطلاعات را از کانال های مختلف کسب می کند تا به حقایق امور دست پیدا کنند، اظهار کرد: آیت الله جوادی آملی برای رسیدن به این امر مهم سعی دارند که از کانال های گوناگون اطلاعات را کسب کند تا اینکه یکطرفه قضاوت نکند و قضاوت هایشان یک جانبه و یکسویه نباشد. هر شخصی اگر سعی کند که از مراکز گوناگون حتی متضاد و متعارض اطلاعات کسب کند می تواند به حقایق امور دست پیدا کند و ایشان هم سعی دارند خود را محدود و محصور نکنند بلکه از کانال های گوناگون اطلاعاتی را کسب می کنند تا خدایی نکرده گرایشی به سمت جناح های مختلف به صورت افراطی نداشته باشند.

آیت الله جوادی آملی اطلاعات را از کانال های مختلف کسب می کنند تا قضاوت هایشان یک جانبه نباشد

استاد حوزه علمیه قم در خصوص ساده زیستی آیت الله جوادی آملی بیان کرد: عمده مراجع ما اهل تقوا و زهد هستند. آیت الله جوادی هم از سایر مراجع مستثنی نیستند و زندگی شخصی‌شان تا جایی که به شخص ایشان مربوط است دور از هر گونه دنیا زدگی است. البته ممکن است مجموعه‌ای که زیر نظر ایشان هست با توجه به اقتضائات، تشکیلاتی داشته باشد اما در حد معمول و متعارف است.

زندگی آیت الله جوادی آملی دور از هر گونه دنیا زدگی است

رمضانی در رابطه با آینده مرجعیت شیعه در ایران بیان کرد: مرجعیت صاحب دارد و تا زمانی که صاحب دارد مصون و محفوظ خواهد بود. البته دشمنان مرجعیت همواره سعی می‌کنند اهداف خود را به پیش ببرند و ساکن نمی نشینند اما حوزه یک بدنه‌ی سالمی دارد. بنابراین ممکن است برخی از آفت ها در بعضی از ابعاد حوزه رخنه کند؛ اما بدنه سالم حوزه که در رأس آن مراجع هستند و در بدنه‌ی آن هم طلاب، مدرسان و اساتید حضور دارند و در راستای مرجعیت هستند، به اقتضای کار آشنا هستند و انشاالله با توجه به سعی و تلاشی که دارند اجازه فعالیت به این دشمنان را نخواهند داد.

مرجعیت صاحب دارد و تا زمانی که صاحب دارد مصون و محفوظ خواهد بود

او در رابطه با ورود روحانیت و طلاب به کارهای اجرایی بیان کرد: آیت الله جوادی یک جمله زیبایی دارند که می‌گویند: «حوزه نباید نهال فروشی کند؛ نهال نوپا باید در درون حوزه بماند تا به درخت تناور و پر برگ و باری مبدل شود و آنگاه اگر در جاهایی به عنوان امام جمعه یا عالم در شهرستان ها مشغول باشد اشکالی ندارد، اما تا زمانی که نهال هستند و باید علم اندوزی کنند و خودشان را بسازند، اشتغالشان در دیگر مراکز خیانت به حوزه است.» افراد باید در حوزه از نونهالی تبدیل به یک درخت تنومند و قوی شوند تا بتوانند منشاء اثر باشند.

از نظر آیت الله جوادی آملی اشتغال طلاب تا زمانی که از نظر علمی نهال هستند، خیانت به حوزه است

استاد حوزه علمیه قم در رابطه با خصوصیات اخلاقی آیت الله جوادی آملی گفت: جمله ای از آیت الله فاضل مطرح می کنم که فرمودند «ادب آیت الله جوادی آملی را اگر به کل حوزه توزیع کنند کل حوزه مؤدب می شود». وقتی آیت الله فاضل این مساله را مطرح کردند، آیت الله جوادی آملی لبخندی زدند و گفتند «ما با کسی دعوا نداریم و مطالب خود را یک یا دو بار می‌گوییم اگر پذیرفتند که بسیار خوب اما اگر نپذیرفتند نه مجادله می‌کنیم و نه بحثی راه می اندازیم و مطالب را آرام در حوزه های مختلف مطرح می کنیم تا کارها انجام شود. اینکه حرف ما حاکم شود یا نه، کاری به آن نداریم بلکه فقط می خواهیم انجام وظیفه کنیم»

آیت الله جوادی آملی منتقد مجادله و بحث بر سر مباحث مختلف هستند

رمضانی در ادامه خاطره ای را از آیت الله جوادی آملی در همین موضوع مطرح کرد و گفت: آیت الله جوادی آملی فرمودند که در درس آیت الله اراکی شرکت می کردم، موضوع بحث نماز جمعه بود و شرط اینکه وجود نماز جمعه حضور امام است که آیت الله اراکی، امام را به امام معصوم(ع) معنا می کردند که اگر امام معصوم، امامت جمعه را بر عهده گرفت یا در شهری کسی را به امام جمعه انتخاب کردند در اینجا نماز جمعه واجب است. اما آیت الله جوادی اعتراض می‌کنند که مراد از امام، امام معصوم نیست بلکه امام واجد شرایط است، یعنی کسی که با شرایط مربوطه، نماز جمعه را اقامه کند، نماز جمعه واجب می شود. اکنون هم فتوایشان همین است. لذا خودشان در هر جایی که باشند اگر نماز جمعه با شرایط خودش اقامه شود ایشان هم در آن شرکت می‌کنند. بعد از اشکال ایشان و جواب آیت الله اراکی بحث ادامه پیدا نکرد اما بعد از درس عده ای از شاگردان طرفدار آیت الله جوادی آملی و عده ای هم به طرفداری از آیت الله اراکی به بحث می پردازند و آیت الله جوادی آملی هم درگیر بحث می شوند که کار کم کم به مجادله می‌کشد که در ایشان ایجاد کدورت می کند و همینطور این کدورت بعد از درس حتی در بستر خواب هم ادامه پیدا می‌کند. آیت الله جوادی آملی در ادامه خاطره‌ی خود می گویند: «در همان حین که در بستر بودم دیدم که آیت الله اراکی حضور پیدا کرد و خطاب به من اشاره کرد و فرمود إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ یعنی مرگ در پیش داری، تو میمیری آنها هم می‌میرند و آیا به فکر مسایل بعد از مرگ هستید که اینگونه مجادله می کنید»؟ آیت الله جوادی فرمودند: من متوجه شدم این جدال، کار مطلوبی نبود و از آن زمان تصمیم گرفتم که دور از هرگونه جنجال مباحث را مطرح می کنم اگر پذیرفتند که خوب است و اگر نپذیرفتند ادامه نمی دهم.

مجادله‌ی آیت الله جوادی آملی با آیت الله اراکی  

رمضانی تصریح کرد: ایشان عالمی جامع المنقول و معقول است یعنی مباحث منقول اعم از فقه، اصول و تاریخ از یک سو و علوم عقلی و عرفان را هم از سوی دیگر می دانند که امتیاز منحصر ایشان است. البته با حفظ احترام به همه مراجع که من دست آنها را می بوسم باید بگویم این خصوصیت در آقای جوادی آملی منحصر است و کسی دیگری را فعلا نداریم. عالمِ عامل بودن هم از دیگر ویژگی های بارز ایشان است یعنی ایشان عالمی هستند که در راستای علمش عمل می‌کند.

عالمِ عامل بودن  از ویژگی های بارز آیت الله جوادی آملی است

او در ادامه افزود: در میان مراجع نداریم شخص دیگری را که درس تفسیر را به صورت اختصاصی در حوزه قرار داده باشد بنابراین این کار هم از علوم انحصاری ایشان است. در صحبتی که با ایشان داشتم فرمودند: «عمده ترین کار من تفسیر تسنیم است». حال عده ای ممکن است این را در قامت مرجعیت نامناسب بدانند و بگویند تفسیر در حد مرجعیت نیست ولی ایشان در حد مرجعیت هم درس تفسیر را دارند و این کار از امتیازات بارز آیت الله جوادی آملی است.

درس تفسیر قرآن از امتیازات بارز آیت الله جوادی آملی است

رمضانی آیت الله جوادی آملی را از پشتیبانان جمهوری اسلامی دانست و گفت: ایشان همواره در تشکیل جمهوری اسلامی، تقویت و پیشتیبانی از جمهوری اسلامی نقش تعیین کننده ای را داشتند و دارند. پیرو رهبری و امام(ره) بودند و در خط امام و رهبری همواره حرکت می کنند و امیدواریم بدون افت و آسیب بمانند و مردم و کشور از ایشان بهره ببرند.

آیت الله جوادی آملی در تشکیل و پشتیبانی از جمهوری اسلامی نقش تعیین کننده ای دارد

او خاطره دیگری را از آیت الله جوادی آملی مطرح کرد و گفت: من روزی در خدمت استاد حسن زاده آملی بودم. آیت الله جوادی آملی از من پرسیدند که حال آیت الله حسن آملی چطور است؟ من در جواب گفتم «حال عمومی ایشان خوب است اما حافظه کوتاه مدتشان آسیب دیده و مسایل دم دستی در خاطره‌شان نمی‌ماند» آیت الله جوادی آملی در جواب حرف من فرمودند: «در رابطه با ایشان اینگونه نگویید بلکه بگویید به مرحله ای رسیدند که از امور جزیی و بیهوده منصرف شده و به امور کلی با ارزش روی آوردند. امور جزیی قابلیت این را ندارد که آیت الله حسن زاده آملی اینگونه مسایل را به خاطر بسپارد». من هم عرض کردم انسان مؤدبی مثل شما باید اینگونه بگوید و این حد من است و این حد شما”.

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: دلم می خواست درسی را خدمت استاد جوادی آملی باشم لذا به ایشان پیشنهاد کردم که اگر بتوانم از محضر شما در خصوص عرفان نظر استفاده کنم ممنون می شوم و این درخواست را در قالب شعر و به زبان عربی مطرح کردم که ایشان وعده دادند ولی تا کنون نشده به این وعده وفا کنند:

شعر:

انت الذی رزقت علمأ فاصلا

فکن علی السائل منه باذلا

انّ الزکات واجب علی الغنی

کان الغنی للفقیر کافلا

اناالحسن ابن غلام للرضا

اتَیتک مما رزقت سائلا

انّا الفقیر مستحق الصدقه

فلاتکن من الفقیر غافلا

الا تکون عبد لله الرءوف؟

اما یکون الله اسما شامل؟ا

الُست معروفا لدینا بالجواد؟

عن الجواد لا اَکون عادلا

بِاسمک الجوادی اسألُک

فجد علیّ ما اکون آملا