_در روایت این سوال آمده که در روز قیامت، این همه خلائق(همین افراد فعلی را درنظر بگیرید…) محاسبه شان چقدر طول میکشد  ؟ چه قدر زمان میبرد؟ چقدر سخت است… حالا الان را اضافه بفرمایید به صدسال قبل … و برگریدید از آغاز خلقت این دوره تا پایان خلقت این دوره… و بعد دوره های قبل… و قبل تر و قبل تر… و بعد … و بعدتر… اینها را خدا چطور در روز قیامت محاسبه میکند؟

_امام سلام الله علیه میفرماید: چطور همینجا، الان، در آن واحد همه را روزی میدهد؟!… بدون اینکه هیچ مزاحمتی بین روزی دادن این شخص و آن شخص بوده باشد… و به اندازه کافی روزی تقسیم میشود، بدون دردسر و زحمت و مزاحمت و تزاحم… در قیامت هم همینطور بدون زحمت و مزاحمت و تزاحم صورت میگیرد.

 

 

_محاسبه ای که صورت میگیرد، غیر از این تصورات ابتدایی است که ما به ذهنمان خطور میکند… که دفتری میاورند… و ثبت میشود و ملکی هست و… شخصی جدای از ما؛ بریده ی از ما قلم در دست گرفته و ثبت میکند و… خط میزند … بدون این گونه امور تصورات بچگانه صورت میگیرد…

 

مثل همین رزق و رشد این سویی… یعنی نظام، نظام حیّ است… نظام، نظام بیداری است… که به مجرد اینکه از شما چیزی چه در بُعد جسم ، چه در بعد روح صادر شود یا وارد شود، در دفتر وجود شما که بخشی از عالم تکوین است ثبت میشود… این طور نیست که همینطوری بزن دررو بوده باشد… مثلا از دست در برود؛ مورد غفلت قرار بگیرد!..

 

آزمایش های معمولی را در نظر بگیرید؛ از یک قطره خون شما میفهمند که شما چه خورده اید. مثلا قند و چربی …
ثبت شده؛ چیزی از قلم نیفتاده تمام در کتاب وجود من و شما ثبت شده…
الان که کسی متوجه نیست … ملطفت نیست اما در لابراتوار و بعد مورد آزمایش قرار گرفتن …. ای داد بیداد…
بله چه شما بخواهید چه نخواهید مورد محاسبه قرار میگیرد…
محاسبه ی تکوینی
محاسبه ی عینی
این در بُعد جسم است؛

در بعد روح هم همین است؛ فرقی نمیکند؛ چه شما سخن بگویی و چه نیت کنی! نیت چه خیر… چه شر… هردو اثر تکوینی دارد خیرش، اثر مثبت؛ شر، اثر منفی…
حالا اگر علاوه بر این نیت شما کاری را انجام بدهید؛ براساس آن نیت؛ خب این دیگر تاثیر مضاعف است. نیت خیر در کنار کار خیر ضمیمه شود، اثر مضاعف دارد… نیت شر در کنار فعل شر اثر مضاعف دارد… منتها از باب سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبهُ‌ آثار عقوبتی تشریعی کار بد را که انسان نیت کند خدای تبارک و تعالی به قلم نمی آورد… و عقوبت کار شر را موقوف بر فعل کرده است؛ نه فقط نیت. اما اثر تکوینی اش اینجور نیست…

شما چه بخواهید چه نخواهید مورد محاسبه قرار میگیرد؛ لذا مشایخ اهل سیر و سلوک، مشایخ اهل معرفت، میفرمایند: مواظب نیت هایتان هم باشید
مواظب افکارتان هم باشید! مواظب اینکه به ذهن شما چه خطور میکند نیز باشید! گمان نکنید که تا وقتی که کار به عمل نرسیده هیچ تکلیف … عقوبتی… نیست و این خیال شما را راحت کند!
بله درست است ان عقوبت متعارف در ذهن من و شما نیست؛ اما فرق است بین اینکه انسان پاک فکر کند، پاک نیت کند؛ یا آن کسی که کثیف نیت کند… اینها با همدیگر فرق میکند… این در فضای نیت…

 

 

بالاتر از این را بگوییم… ملکات! ملکات نفسانی که انسان پیدا میکند این ملکات در درون او مستقر میشود! جا میگیرد… خدایی نکرده ملکه ی غیبت، ملکه ی بدبینی و بد گمانی، ملکه حسادت… ملکه ی بخل… جوری شده است که در درون استقرار یافته …
و همینطور امور مثبت مثل  ملکه عدالت، ملکه شجاعت… ملکه عفت… ملکه ی حکمت… جود و سخاوت… ملکه ی خوشبینی…
اینها دردرون استقرار پیدا میکند… و به درون ما شکل میدهد…
حالا چه شما براساس شجاعت کاری را انجام بدهید؛ چه انجام ندهید… ابراز بفرمایید یا نه…
یا براساس آن ملکه بخل شما کاری را در خارج انجام بدهید یا ندهید… امساکی انجام بدهید یا نه یا بقیه ملکات، ملکه تهمت … کذب… چه در خارج دروغ بگویید چه نه؛ اما ملکه ای که در درون شما مستقر شده است بر اساس تکرار کارها به شما شکل داده… شاکله داده است… به شما قیافه ی ملکوتی و معنوی داده است و باطنی… اینها مورد محاسبه ی الهی به همان معنایی که عرض کردیم قرار خواهد گرفت.
زیبایی و زشتی ما بسته ی به همین ملکات است… اگر ملکات نفس ما پاک باشد… زیبا باشد… درون ما پاک است و زیبا!.. و اگر چنانچه زشت باشد، درون ما ناپاک و زشت خواهد بود…ُیحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ
هر چه دردرون شما هست چه ابراز کنید یا نه مورد محاسبه ی الهی قرار میگیرد…